MINDSIGHT: Simte.Experimentează.Învață@CuOchiiMinții
Abordarea Mindsight este dezvoltată de Daniel Siegel și are la bază cercetări din neuroștiințe, centrându-se pe dezvoltarea creierului uman. Pe scurt, specificul acestei abordări este integrarea, prin crearea tipurilor de experiențe ghidate, modelând astfel comportamentele, iar astfel, copilul reușește: să vadă, să simtă, să experimenteze, să învețe…cu “ochii minții”.
Astfel, pe lângă arhitectura de bază a creierului și a temperamentului înnăscut al copilului, o contribuție importantă pentru un creier bine integrat, o reprezintă crearea tipurilor de experiențe pe care le oferim copiilor.
Ce putem face în acest sens?
- Conectează și redirecționează: când copilul e trist, e nevoie să calmăm emoționalul (conectare), după care validăm: ,,Of, pare că e ceva în tine…”/ ,,Te văd supărat…sunt aici”
- Identifică pentru a rezolva: când emoțiile sunt foarte puternice, îi cerem copilului să spună povestea despre ce îl supără
- Decât furios, mai bine curios:crearea de noi oportunități de a-și exersa creierul (ex: Tu ce ai face dacă…)
- Amintește-i să-și amintească: ne folosim de evenimentele trecute pentru a construi tradiții: ajută la creșterea empatiei, integrarea memoriei, apartenența la grup
- Lasă norii emoției să treacă: prin metafora cerul și norii: Chiar dacă vine emotia (X), tu ești acolo, copil bun…norii trec
Conceptul Mindsight aduce o repoziționare a conceptului de disciplină, făcând apel la sensul inițial “cu ochii minții”. Astfel, disciplina eficientă nu înseamnă doar să descurajăm un comportament nedorit, sau să încurajăm unul dorit, ci să îl ajutăm pe copil să își dezvolte abilitățile necesare, să își cultive conexiunile cerebrale pentru a lua decizii mai bune.